Helou!

Nyt oon kotiutunu. Reissu oli aivan mahtava! Letsii mitä siellä tapahtu:

Tiistaina 1.4. lähtiin matkaan eka junalla Ouluun ja klo 20.50 lähti linkku Jyväskylään. Matka meni lepposasti torkkuen. Jykylässä ootin 1,5h linkkua Tampereelle. Kuski onneksi lupas, että voin oottaa linkussa siihen asti ku ne jatkaa matkaansa Helsinkiin, siispä torkuin klo 01.15 - 02.00 linkussa. Kahelta menin läheiselle ABCille juomaan kaakauta ja yrittään pysyä hereillä. 02.45 jatkoin matkaa Tampereelle ja sain onneksi koko tuon matkan ajan nukuttua. Tre:lla olin ke aamulla klo 05. Maailman hirveintä oli mennä lämpimästä bussista ulos pakkaseen seisoon puoleksi tunniksi! :D Sitte Minna tuli hakeen mut asemalta ja mentiin YAD:n toimistolle tapaan lisää YADilaisia. Siittä lähettiin ajeleen Turun lentoasemalle.

Jännitti hirveenä tuo lentäminen! Pääsin kuitenki turvatarkastuksen läpi (tämä oli se jännittävin kohta, vaikka en tietenkään mitään kiellettyä yrittäny koneeseen viiäkään :D). Lento lähti klo 9.10 Suomen aikaa ja se oli niiin siistiä! :D Ihan ku olis ollu jossain huvipuistolaitteessa! Olin naama kiinni ikkunassa koko matkan! :p Nojo, Puolassa oltiin 9.35 paikallista aikaa. Siellä kello oli siis tunnin vähempi. Lennon aikana alko hirvee päänsärky ja ku käveltiin hostellille ni alko huippaan. Reippaana tyttönä jaksoin kuitenki naama valkosena kävellä perille asti :) Ja ihania oli matkatoverit ku ne autto mua <3 Toinen veti mun laukkua, toinen tarjos karkkia, toinen banaania.. :) Ja välillä aina pysähyttiin ja jonon eestä kuulu huuto "Onko se Tiina hengissä?" :D Tämä jäiki teemaksi koko reissulle, koko reissun ajan kuului tasasin väliajoin huutoja "Missä Tiina on?" :D

Nojo. Kävästiin viemässä hostellille kamppeet ja tutustuttiin hieman toisiimme. Hostelli oli erikoinen, mutta viihtyisä! Siellä oli teemahuoneet. http://www.happyseven.com/menu_en/tours.html <-- Tuosta ylemmästä näkee mimmonen meidän hostelli oli! :) Loppupäivä olikin sitte omaa aikaa. Ekana mentiin ryhmissä syömään. En muista ravintolan nimmee, mutta hyvää ruokaa oli! Otin burgerin ranuilla ja pepsin. Tämä makso yhteensä 25 zlotya eli noin 6e! Ravintola-annos 6e!

Ruuan jälkeen lähettii masut täynnä pyöriin Puolan "keskustaan" eli vanhan kaupungin ostoskaduille. Otin ihan turistina kuvia koko ajan :D Rakennukset oli kauniita! :) Puolassa oli siis kevät ihan hyvällä mallilla jo, nurmikko oli vihree ja joitaki kukkasiaki oli jo! Lämmintä oli jotain keskimäärin +5c. Meitä varoteltiin Puolan liikenteestä, että se olis hullua, mutta ei ainakaan tossa vanhassa kaupungissa. Sama meininki ku Muhoksella: suojatien yli pääsee vaan joko oottamalla, että autojono menee eka tai sitte kävelemällä tylysti yli vaan ja toivoa, että autot pysähtyy.. Kotoisa tunne tuli :) Osteltiin postikortteja, tuliaisia, käytiin kahvilassa jälkkärillä, kaupassa ostaan ilta- ja aamupalaa.. Illalla mentiin sitte hostellille pötköttää!

Torstaina päivä alko klo 10 YAD:n omalla sessiolla, missä vaihettiin tiimien kuulumiset. Minä kuuluin siis Street team -tiimiin koska sen takia tuolla reissussa olinki! Olin ollu niin aktiivinen striibailussa, että mut palkittiin tiimipäivillä :) Muita tiimejä oli hallitus, infopiste- ja festarityö ja paikkari eli paikallisosastotiimi. Keskusteltiin tiimiemme onnistumisista, kehityskohteista, ideoitiin uusia juttuja jne. Klo 12 lähettii syömishommiin taas siihen samaan ravintolaan missä edellisenä päivänä oltiin. Tällä kertaa ostin pasta carbonaran ja pepsin ja tämäki makso yhteensä sen 25zl. Oli tosi hyvää ruokaa! :)

Klo 14 lähettii yhessä junalla Sopotiin vierailupaikkaan, Therapeutical Youth Centreen. Siellä otettiin meidät innolla vastaan! Nuoret siellä oli niin ihania! :) Eka oli tutustumiskierros ja pari leikkiä (samoja ku Suomessa: eka heitettiin pallo sille, kenet haluaa tuntea ja se pallon saaja sano oman nimen ja kuvaili itteä yhellä sanalla; toinen oli solmuleikki eli seistiin ringissä, laitettii silmät kii ja kädet eteen, käveltiin toisia kohti ja tartuttiin ekaan käteen minkä silmät kiinni löysi, avattiin silmät ja yritettiin aukasta solmu ilman, että käsiä irrotettiin). Tän jälkeen jakauduttiin kolmeen ryhmään ja työntekijät+nuoret esitteli meille tilat. Sitte kysyttiin kysymyksiä paikasta, toimintatavoista ym mitä mieleen tuli. Ja ne kysy kans meiltä kysymyksiä miks me ollaan siellä, mitä me tehään, ymmärretäänkö me niiden puhetta jne. Ne kerto, että nuoret tuolla elää kuin perhe ja ne on tuolla esimerkiksi huumeiden tai aggressiivisuuden takia. Siellä on joka päivä terapiakeskusteluja ja "hoito" kestää noin 1-2 vuotta eli sen aikaa nuoret asuu tuolla. Ne saa soittaa kerran viikossa 20min vanhemmilleen ja oliko se kerran kuussa on vierailupäivä. Kuten aikasemmin jo mainittin, nuoret siellä oli ihania! Ne pyysi meitä opettaan niille suomea, esitti lauluesityksen ym! :) Suloisia!

Vierailun jälkeen käytiin Tarun ja Anteron kans ostoskeskuksessa shoppaileen! Ostin vähän vaatteita, kissoille tuliaisia, ruokaa illaksi ja aamuksi yms. Se oli aivan mahottoman iso paikka!! Löysin itelleni mahtavan 2cat paidan, jolle nauran aina ku nään sen :D Harmitti vaan ku siellä oli aika paljo samoja kauppoja ku Suomessa (esim H&M, KappAhl, Mäkkäri, Esprit) ja ruokakaupassaki näytti melkeen suomalaiselta. Olisin halunnu ostaa jotain puolalaista suklaata esimerkiksi, mutta suurin osa oli esim. Kinder, Lion, Mars, Snickers jne.. Yks mitä Suomessa ei vissiin toivottavasti oo on tää energiajuoma! :D

Shoppailun jälkeen mentiin hostellille lepään. Loppumatka selviää blogin kakkososasta, minkä kirjotan joskus ens viikolla! :)

***************************

Enkelin viesti ens viikolle:

Lempeys

Jotta voisit olla lempeä, sinun täytyy avata sydämesi pehmeille välittämisen ja myötätunnon hyveille. Ole lempeä itsellesi. Aseta itsellesi kohtuulliset odotukset ja kiitä itseäsi ansiosi mukaan. Jotta voisit kehittää lempeyden kykyjäsi, helli itseäsi. Kun teet jotain omaksi hyväksesi, suot osan käyttämästäsi energiasta muillekin.

Lempeys sulattaa jäiset suojamuurit ihmisten väliltä ja valaa jälleen voimaa niihin, jotka ovat peloissaan. Lähesty siis yksinäisiä, vedä ujot kuorestaan, ota viereesi ne jotka kokevat erillisyyttä ja lohduta surullisia. Palkkiosi on sisäisen rauhan, lämmön ja rakkauden tunne.

Voimalause: Olen lempeä itselleni ja muille.